سیمای حضرت سلیمان (ع) در منظومه های عطار نیشابوری
نویسندگان
چکیده
در فایل اصل مقاله موجود است.
منابع مشابه
سیمای زن در تذکره الاولیای عطار نیشابوری
تذکره الاولیا کتابی است به نثر، نوشته شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری (540-618 ق)، در شرح احوال و بیان اقوال تعدادی از عرفا، که از آن می توان اطلاعاتی گسترده درباره ابعاد مختلف شخصیت عرفا به دست آورد. در خلال سرگذشت عرفا، نقش و تاثیر زنان نیز مشهود است و با بررسی دقیق تذکره الاولیا، می توان سیمای زنان را در قالب مادر، همسر، معشوق، عارف، و نیز خواهران و دختران عرفا، پیرزنان، و کنیزکان مشاهده کر...
متن کاملسیمای حضرت سلیمان (ع)در شعر فارسی (مثنوی، سعدی، حافظ)
حضرت سلیمان (ع)فرزند حضرت داود (ع) و یکی از پیامبران بزرگ بنی اسرائیل است که خداوند به او و پدرش علاوه بر مقام پیامبری ، پادشاهی گسترده ای نیز بخشیده بود. در تورات از سلیمان در شمارپادشاهان بنی اسرائیل نام رفته و ذکری از پیامبری او نیست. سرگذشت او در تورات به مانند بیشتر پیامبران بنی اسرائیل ، دستخوش تحریفات فراوان شده و متاسفانه بخشی ازاین مجعولات در تفاسیر و تواریخ معتبر اسلامی نیز راه یافته ...
15 صفحه اولسیمای زن در تذکره الاولیای عطار نیشابوری
تذکره الاولیا کتابی است به نثر، نوشته شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری (540-618 ق)، در شرح احوال و بیان اقوال تعدادی از عرفا، که از آن می توان اطلاعاتی گسترده درباره ابعاد مختلف شخصیت عرفا به دست آورد. در خلال سرگذشت عرفا، نقش و تاثیر زنان نیز مشهود است و با بررسی دقیق تذکره الاولیا، می توان سیمای زنان را در قالب مادر، همسر، معشوق، عارف، و نیز خواهران و دختران عرفا، پیرزنان، و کنیزکان مشاهده کر...
متن کاملبررسی ماجرای سان دیدن حضرت سلیمان (ع)
در تفسیر آیات 30 تا 33 سوره ص، احتمالات و دیدگاه های متفاوتی وجود دارد که بیشتر ناشی از اختلاف در مرجع ضمایر در دو جمله " تورات بالحجاب" و " ردوها" است. برای کشف مرجع ضمایر، هر یک از مفسران به دلایلی استناد کرده اند که در این جهت چهار احتمال قابل تصور است. دراین جستار با توجه به روایات و ذکر واژه " عشی" در آیه، مرجع ضمیر در جمله اول، شمس و در جمله دوم، صافنات تعیین شده است و روایت وارده و نیز ...
متن کاملظرفیتهای نمایشی منظومه زرینقبانامه براساس شخصیتپردازی سلیمان نبی(ع)
زرینقبانامه یکی از منظومههای عصر صفوی است که از ساختار روایی- نقالی عصر صفویه متأثر است و یکی از ویژگیهای آن محوریت شخصیت سلیمان نبی (ع) است. مسئله پژوهش، رابطه ساختار نقالی-روایی منظومه زرینقبانامه و ظرفیتهای نمایشی این اثر است که بهویژه در شخصیتپردازی حضرت سلیمان (ع) با انسجام بیشتری خود را نشان داده است. بنابراین پرسش تحقیق این است که چه ظرفیتهای نمایشیای در شخصیت و شخصیتپردازی سل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه دهخداجلد ۲، شماره ۶، صفحات ۹۷-۱۲۲
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023